Tuesday, May 28, 2002

بدون شرح!
كارپردازی مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به هيئت رئيسه مجلس اعلام كرد كه هزينه ساليانه هر نماينده مجلس بابت استفاده از خدمات موتورپول (ترابری نمايندگان) ۲۵ ميليون تومان بوده است.
در اين گزارش همچنين خاطرنشان شده كه ميزان سفر خارجی نمايندگان دوره ششم نسبت به قبل دو برابر شده، حال آنكه دستاوردكمتری در پی داشته است.
اين گزارش حاكي است كه روزی ۵۴ ميليون تومان هزينه مجلس شورای اسلامی می شود. اين رقم افزايش زيادی را نسبت به هزينه روزانه مجلس در دوره گذشته نشان می دهد.
روايت از کيهان

«.جزييات طرح حذف بتدريج آشكار ميشود »
اين عنوان سرمقاله امروز پيک نت است.خواندنی و قابل تعمق.

Saturday, May 25, 2002

از اولين سريالهای علمی تخيلی که درتلويزيون ايران پخش شد مجموعه ای بود به اسم «سرزمين عجايب».داستان يه گروه ۵ يا ۶ نفره که به دليلی که يادم نيست يا کوچيک شده بودند يا به سياره ديگه ای که آدماش غول پيکر بودند رفته بودند. خلاصه اينکه اين گروه تمام تلاشش اين بود که بتونه اولا در سرزمين غولها ادامه زندگی بده و دوما بتونه برگرده به سياره خودش.هميشه هم همراه خودشون سوزن و يه قرقره نخ داشتن که باهاش يا کمنداندازی ميکردند يا اينکه مانندطناب از ميزو صندلی بالا و پايين ميرفتند. ما بچه ها اسم اين مجموعه رو گذاشته بوديم سرزمين آدم کوچولوها. از قرار اين آدم کوچولوها دوباره سر وکله شون در ايران پيدا شده. اما اينبار در حصارک کرج! خبر جنجالی پيدا شدن آدم کوچولوهايي به قامت ۲۰سانتيمتر در حصارک کرج رو در روزنامه جدی اطلاعات بخونيد و داوری کنيد. آدم ياد اين بيت مشهور ميفته:
خط نوشتم که خر کند خنده
گوز عالم به ريش خواننده

اگر مايل به نوشتن به زبانهای فارسی باستان مانند اوستايي، ميخی يا فارسی ميانه هستيد در تارنمای «خط و زبان فارسی» مي توانيد اين قلم ها را پايين آورده و با کامپوتر خودتون به زبان ميخی بنويسيد! حالا که همه مشکلات ما حل شده و فقط ميخی نوشتنمون مونده بود که اينهم به لطف دوستان گشاده شد.

تا به حال دو نرم افزار آنلين برای ترجمه فارسی- انگليسی و انگليسی- فارسی بروی وب پيدا کردم. علی رغم کمبودها و محدوديتهای اين برنامه ها باز هم در برهوت نرم افزارهای ايرانی اين تلاشها قابل تقدير است.
اولی در تارنمای Iranian Languages & Scripts

Thursday, May 23, 2002

نسخه نهايی «فن آوری اطلاعات - تبادل و شيوه نمايش اطلاعات فارسی بر اساس يونی کد» منتشر شد. متن کامل را متوان از اين تارنما دريافت کرد. با تشکر از روزبه پورنادر و همکاران وی.

Wednesday, May 22, 2002

برای جستجوی فارسی در وب ميتوانيد به تارنمای پارسيک مراجعه کنيد.

دلم گرفته است
دلم گرفته است
به ايوان می روم و انگشتانم را
بر پوست كشيده شب مي كشم
چراغهای رابطه تاريكند
چراغهای رابطه تاريكند
كسی مرا به آفتاب
معرفی نخواهد كرد
كسی مرا به ميهمانی گنجشكها نخواهد برد
پرواز را به خاطر بسپار
پرنده مردنی است.

در تارنمای iranactor ميتوان اشعار تعدادی از شاعران معاصر را خواند.

تارنمای شبکه مدارس ايران راه اندازی شد. يادگذشته ها رو ميشه اينجا بخشا زنده کرد.

رئيس جمهوري: مردم سالاري با پيچيدن يك نسخه به دست نمي آيد
مردم سالاري زماني فراهم مي شود كه يك ملت بداند، بايد بر سرنوشت خود حاكم شود
رئيس جمهور، مجالس را ركني بااهميت دردنياي امروز و نشانه مردمسالاري خواند و گفت: تنهاتلاش براي رشد اقتصادي، توسعه يافتگي نيست، بلكه بايد در كنار آن به توسعه سياسي و مردمسالاري دست يافت.
روايت از اطلاعات