Friday, February 13, 2004

مادر شکست. به تصاویری از هزازه پیش مینگرم. مادر جوان و زیبا بود.در اولین تصویر از مادر ۲۴ بهار از زندگی سختش سپری شده، هنوز اما طروت جوانی چهره آسمانی اش را ترک نگفته، نجابت چشمانش اما همیشه او را همراه است. تا پیکره بعدی ده سال گذشته. زنی سی و پنج ساله با پنج فرزند و اراده ای که هنوز نگریستنش در چشمان تصویر به ستودن می انگیزدت. خطوط استوار چهره و گونه بالای استخوانیش هنوز از حجم کار وبیماری نپژمرده. ده سال دیگر گذشت مادر اکنون در آستانه پیری است، چهل و اندی بیشترش نیست. مادران اما زود پیری را تجربه می کنند.

Thursday, February 12, 2004

من ...تو دهن این دولت میزنم. آیت الله خمینی، سخنرانی بهشت زهرا ۱۳۵۷
زمانی این حرفها دل نوجوون ما رو میبرد و نمیدونستیم که فقط دولت بختیار نخواهد بود که تو دهنی خواهد خورد. وقتی که با دندونهای شیکسته کوله بارمون رو کشیدیم به دوش و راهی فرنگ شدیم، دونستیم.

یه هفته ایه که ریشم و نزدم. سه چهار روزی هم هست که حموم نرفتم. بهش میگن دلمردگی زمستونی. هر ساله وسط زمستون یقه آدم ها رو میگیره و میکشونشون پایین، اونجا که سرور دوزخ فرامانروایی میکنه. انوقت دیگه حساب ماست و خاکستر.
مدتها به انتخابات فکر میکردم و اینکه باید رای داد، باید تو بازی بود تا برنده شد، الان به این نتیجه رسیدم که تو بازیی که طرفت همش جر میزنه نمیشه شرکت کرد. مجلس هفتم از من رایی نخواهد گرفت.

Wednesday, February 11, 2004

ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را میخواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را هم میخواهیم مرفه باشد. شما به معنویت احتیاج دارید، معنویت ما را بردند اینها، دلخوش به این نباشید که مسکن فقط میسازییم، آب و برق را مجانی میکنیم، اتوبوس را مجانی میکنیم، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویت شما را، روحیات شما را عظمت میدهیم...

بخشی از سخنرانی آیت الله خمینی در بهشت زهرا، ۱۲ بهمن ۱۳۵۷

حضور باشکوه از محسن ظریفیان

بازتاب هندونه زیر بغل خاتمی میذاره.:
آقايان خاتمي و كروبي در مسأله انتخابات با فشارهاي بسيار شديدي، به ويژه از ناحيه برخي دوستان اصلاح‌طلب خود مواجه بودند كه با ترك صحنه انتخابات، نظام را به بحران بكشانند. اين فشارها كه هم‌اكنون نيز با هدف خودداري از ارايه ليست انتخاباتي همچنان بر آقاي كروبي اعمال مي‌شود، هدف اصلي خود را به بن‌بست كشاندن نظام در انتخابات قرار داده بود، اما آقايان خاتمي و كروبي نشان دادند كه اولويت‌ها و مصالح نظام را بر منافع گروهي و حزبي و حتي بر مصالح فردي خود ترجيح مي‌دهند.
از بازتاب

Monday, February 09, 2004

جند سطری که دیشب نوشتم خصوصی بود اونهای که داستان رو نفهمیدن، احتمالا به دلیل نکات ناگفته پیشینش بوده.

داستان اینه که اگه از یه شب برفی تو کوچه های تمیز با سکوت شب و آسمو ن صورتی بگی همه شاعرمیشن. یا اینکه اگر بگی که صفحه یاداشت های من کهنه نبود همه فکز میکنن که داره حرف سیاسی میزنی، اگه از لطافت سبز بگی حتما عملی هستی و اگه از خوشتراشی باسن فرنگی بگی به احتمال قریب به یقین شوت. پس شاید برای خلاصی از این حرفها ( که ما اصلا بهش اهمیت نمی دیم!) از سیاست و مسایل مهم زندگی حرف میزنیم.
چهار تا خبر اقتصادی هم که بخوای دنبالش بگردی که مجبور به نقل قول های فلسفی میشی که : «یافت می نشود جسته ایم ما» درباره عشق و روزانه و سیاست، وبویژه سیاست، و ادبیات و فرهنگ، و بويژه ادبیات، با تشدید روی ژ (که وارژه ادبیات از آن بیگانه است- بخوانید آورد و برد تیزکی...) همه حرف دارند. اما اقتصاد به گویه فرنگیان - که با تازیان تمیز بایدشان داشت - یه ی بده مث ی تو فردوسی - نقطه سر خط
که سکسی حتی هم نیست - را کسی کلام نگشاید.
خوشا به حال ما که مرحوم بهنود کانادا نیز قدم رنجه فرمودند، برای ما اما کوکا کولا هم در فرنگ نگوشودند که بطری شامپاین بماند برای نوادگان قجر در ولایات پاریس. دیگری هم با همه نبوغ در همان بلاد جان خود را گرفت و از دیگر شهدای این وطن خونین - حالا نمی دونم یقه عارف قزوینی رو بگیرم یا داریوش خواننده - شد. گرچه نقش کارل اورف آلمانی را نیز در این میانه نباید کوتاه گرفت که وطن گرامی را به واردات موسیقی بدون پرداخت مالیات به نیت گمراهی و فنایی در قامت آزادی، آشنایید اینبار اما، به اسم مستعار مسعود.
بازی دیگر اما انتخابات خوانند. - به سبک تاریخ طبری مرحوم و دولت آبادی نیم کچل کلیدری - باری یکی بر سر شاخ وبن میبریید،. انتخابات میوه دمکراسیست. دمو demo واژه لاتین است معنای مردم دارد. مردم اما در تیو کراسی ایران رعیت شاه و دولتند. با خاویار خزر اما شکم هیچ قشقایی سیر نشود. مردم سالاری اینبار به روایت ینگه دنیاییان : my as.
باز هم نقطه سر خط
طبریان اما گویند که: کشک هم کشک قوچان. من اما داستان کاسه کوچک ماست و قامت دریا را اندیشم - حالا نیما يا شاملو؟ - وبا خودم گویم : اگه بشه چی میشه!

Wednesday, February 04, 2004

همسر شهرام جزايری طلاق گرفت
همسر شهرام جزايرى در پى محكوميت شوهرش به ۲۷ سال زندان، از وى طلاق گرفت. در پى قطعى شدن حكم شهرام جزايرى، همسرجوان وى با چشم ‏پوشى از مهريه ميلياردى خود، از ادامه زندگى با وى‏منصرف شده و اقدام به متاركه كرده است. مهريه اين خانم ۵ هزار سكه ‏بهار آزادى بوده است.
از دريچه

Tuesday, February 03, 2004

رئيس سازمان زندانها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور كه به اصفهان سفر كرده بود به امام جمعه اين شهر گفت : زندانياني كه شاكي خصوصي ندارند و بتوانند حافظ كل قرآن شوند، حتي اگر حكمشان اعدام باشد،‌مشمول تسهيلات ويژه قوه قضائيه خواهند شد. به گزارش خبرگزاري قرآني ايران به نقل از روابط عمومي سازمان زندانها مرتضي بختياري افزود: هزار و پانصد زنداني حافظ بخشهايي از قرآن كريم هستند . شايان ذكر است : در زندانها اماكني به نام دارالقرآن بوجود آمده است كه هم اكنون 46 هزار نفر در آن مشغول قرآن آموزي هستند.
از تارنمای جهاد دانشگاهی

Monday, February 02, 2004

فرشته (گفت و شنود)

گفت: امروز ۱۰۸ تن از نمايندگان مجلس استعفاء دادند.
گفتم: خيلي عجيبه!
گفت: چي عجيبه؟ اينكه ۱۰۸ نماينده استعفاء داده اند؟!
گفتم: نه بابا! استعفاي آنها كه هديه به ملت است. تعجب من از سرودي است كه امروز دانش آموزان به مناسبت دهه فجر مي خواندند.
گفت: چي؟ كدام سرود؟
گفتم: مي خواندند...
بوي گل سوسن و ياسمن آيد
رهبر محبوب خلق از سفر آيد
بگذرد اين روزگار تلخ تر از زهر
بار دگر روزگار چون شكر آيد
رهبر دور از وطن از سفر آيد
ديو چون بيرون رود فرشته در آيد
از روزنامه کیهان

مرگ بر انگلیس

حال حساب میانه ماست وتاریخ. همه حضرات با ذن فرهنگ و میهن دوستی در برهوت مجازی این مکان، با نوآموخته های فرنگ داعی آزادگی و مردم سالاریند. هماره در تاریخمان سرگذشت بزرگان را نوشتند و این عادت اما مرزهای برون را هم احاطه بوده.
حوادث غمگین این ۲۰ روز بسیاری را به نوشتن خاراند. در این بین رسانه امپریالیستی بی بی سی تنها رسانه ای بود که متن حرفهای محسن میردامادی را در صحن مجلس پخش کرد!
کلام محسن میر دامادی رادر آستانه تشیع جنازه مردمسالاری میتوان در کتاب تاریخ ایران سال ۱۳۹۵ به عنوان تاریخ معاصر خواند. يا موقتا از رادیو انگلیس جهانخوارشنید. که شاعران این دیار گل وبلبل خوانند: «هنر نزد ایرانیان واست و بس»

Sunday, February 01, 2004

خاطرم است تو فیلم کمال الملک یه دیالوگ است یکی به کمال الملک در هنرستانش میگه که: امیدوارم مدرسه هنر شما هر سال محصول بهتری دهد. کمال الملک در پاسخ میگه: علیا حضرت مزرعه هنر هزرعه بلال نیست که هر سال محصول باورتری دهد.