ابزار لازم براى ساخت فيلم جشنواره اى
اگر مى خواهيد كارگردانى يك فيلم جشنواره اى را به عهده بگيريد بايد در ابتدا حتماً از مادرتان زاييده شده باشيد و پروسه كودكى، نوجوانى و جوانى را طى كنيد.
البته تجربه نشان داده است اگر پدر شما بافنده بوده باشد شما نه تنها در سن نوجوانى بلكه در همان مراحل شكل گيرى جنين هم مى توانيد فيلمى بسازيد كه برود و درجشنواره مطرح بشود.
پس معلوم شد اگر خيلى مشتاقيد زود معروف بشويد بايد پدرتان بافنده باشد. البته نوع پارچه اش زياد فرقى نمى كند. مى تواند كتان، متقال و يا مخمل باشد. اما اگر عجله اى نداريد به تغيير شغل پدرتان زياد گير ندهيد و بگذاريد به همان شغل خودش بپردازد.
دومين چيزى كه يك فيلم را جشنواره اى مى كند و يا نمى كند تيپ و ظاهر كارگردان است. قبل از شروع فيلمبردارى حتماً بايد كف دستتان كف كرده و با مقدارى ژل و يا نوشابه و يا هرچيزى كه به سفت و سيخ كردن موهايتان كمك مى كند قاطى كرده و بماليد به موهايتان، البته موهايتان بايد جورى بلندشده باشد كه بتوانيد با يك كش از پشت مهارش كنيد. سر زانوى شلوارتان حتماً بايد پاره باشد. دقت داشته باشيد كه حتماً همانجا از بدنتان باشد. گيوه بپوشيد. حتى اگر زمان فيلمبردارى تان در زمستان باشد. ممكن است پاهاى شما از سرما يخ بزند طورى كه درد بگيرد و بى تابتان بكند. خوب بكند. بايد بدانيد ساخت فيلم جشنواره اى خيلى دشوار است و بايد ازجانتان مايه بگذاريد. از آويزان كردن زيورآلات و چيزهاى ديگر به خودتان دريغ نكنيد و تا مى توانيد آويزان بكنيد. حتى اگر باعث افزايش وزن شما شده باشد و شما نيز شنيده باشيد كه افزايش وزن باعث بروز حمله قلبى مى شود. خوب بشود. درعوض يك فيلمساز جشنواره اى هستيد كه دچار حمله قلبى شده است و نه يك آدم عادى.
سومين چيزى كه مى تواند شما را درآن طرف آب بيشتر از اين طرف آب مطرح كند عينك دودى است. شما يك ماه قبل از شروع فيلمبردارى بايد وقت بگذاريد و اگر خودتان هم سليقه نداريد از يك نفر ديگر خواهش بكنيد (خواهش را حتماً بكنيد زيرا شما يك فيلمساز جشنواره اى خواهيدشد و به همين دليل بايد خيلى مؤدب باشيد) كه با شما بيايد و يك عينك دودى براى شما انتخاب كند. اگر عينك روى صورت شما قشنگ نبود زياد مهم نيست فقط به اين نكته توجه داشته باشيد كه غلظت دودعينك تان خيلى زيادباشد.
چهارمين مورد موبايل است. يعنى گوشى موبايل. البته نوع خط اش هم مهم است و حتماً بايد ماهواره اى باشد زيرا مسؤول دبيرخانه يك جشنواره خارجى بايد با شما تماس بگيرد. پس بهتر است با خود شما درتماس باشد.
رنگ گوشى هم مهم است. هرچه رنگ آن روشن ترباشد به همان ميزان وضعيت شما درجشنواره روشن تر است. بهتر است موبايل مربوطه را با يك بند مهاركرده و دورگردنتان آويزان و روى شكمتان رها كنيد. حسن اين كار دراين است كه وقتى از جشنواره اى، جايى با شما تماس بگيرند لرزش موبايل، شكم شما را تحريك مى كند و مجبورمى شويد، بخنديد. با اين اتفاق نزديكان شما به اين باورمى رسند كه شما يك كارگردان جشنواره اى متواضع هستيد.
پنجمين چيز موردنظر استفاده از بازيگران آماتور و غيرحرفه اى است. هرچه بازيگران شما از بهره هوشى پايين ترى برخوردار باشند، به همان ميزان شما درگرفتن جايزه بهره بيشترى مى بريد. اگر بتوانيد مادر يك كودك چهار ـ پنج روزه را به عنوان بازيگر نقش اول فيلمتان با وعده هايى از قبيل دادن پول زياد، گذاشتن تصويرش در بيلبوردهاى تبليغاتى، صحبت با نشريات جهت مصاحبه هم زمان با اين بازيگر چهارپنج روزه و... راضى كنيد كه ديگر شاهكارمى شود.
ششمين چيز انتخاب لوكيشن و طراحى لباس است. بايد ازخانه هايى براى فيلمبردارى استفاده بكنيد كه يا سقفش ريخته باشد و يا درحال ريخته شدن باشد. اگر چنين موردى پيدانكرديد، برويد و يك خانه نوساز تهيه كنيد و چنان با كلنگ به دروديوارش بزنيد كه كلنگى شود. براى طراحى لباس كار زياد دشوارى نداريد. فقط هرچه مى توانيد لباس ها را پاره كنيد. البته با درنظرداشتن يك سرى مسائل اخلاقى اين كار را بكنيد. بعد بازيگرتان را جلوى دوربين فرستاده و بگوييد برود و دنبال كارى، چيزى بگردد.
سعى كنيد كار هم نتواند پيدا كند. مطمئن باشيد با درنظرگرفتن اين موارد يك كارگردان مطرح آن ور آب مى شويد.
از ایران
No comments:
Post a Comment