Monday, April 15, 2002

بدون شرح. روايت از اطلاعات ۱۴ آپريل ۲۰۰۲.

پيكر دكتر سحابي با حضور گسترده مردم تشييع شد
رهبر انقلاب: مرحوم دكتر سحابي، مردي با ايمان با حقيقت و مقاوم بود
جمع انبوهي از ايرانيان روز يكشنبه با حضور در دانشگاه تهران و شركت در مراسم تشييع جنازه دكتر يدالله سحابي با آخرين بازمانده نهضت ملي شدن صنعت نفت و از طلايه داران جنبش روشنفكري ديني در ايران وداع گفتند.
اين مراسم ساعت۹ صبح، با خواندن نماز ميت توسط دكتر محسن كديور در مسجد دانشگاه تهران آغاز شد.به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، هنگام خواندن نماز، مسجد دانشگاه تهران و صحن اطراف مسجد مملو از جمعيت بود.
در ميان انبوه جمعيت، چهره هايي چون دكتر حسن حبيبي، دكتر خاتمي نايب رئيس مجلس ، حجت الاسلام سيدمحمد علي ابطحي، مصطفي تاج زاده، عليرضا علوي تبار، عليرضا رجايي، محسن آرمين، شبان شهيدي، محمد عطريانفر، حسين نصيري و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اعضاي هيأت مديره انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران حضور داشتند.پس از برگزاري مراسم نماز، پيكر يدالله سحابي كه پرچم جمهوري اسلامي روي آن قرار داده شده بود، از دانشگاه تهران به سمت امامزاده عبدالله تشييع شد.
پيام رئيس جمهور
آقاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران در پيامي درگذشت دكتر يدالله سحابي را به جامعه علمي، فرهنگي و سياسي كشور و خانواده آن مرحوم تسليت گفت. متن پيام رئيس جمهوري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت دانشمند متعهد و استاد فرزانه، مرحوم دكتر يدالله سحابي را به جامعه علمي، فرهنگي و سياسي كشور وخانواده محترم ايشان تسليت مي گويم. او از پيشگامان احياي تفكر ديني در دانشگاه و از مبارزان قديم راه استقلال و آزادي و از خدمتگزاران ثابت قدم به اسلام و ايران بود و به يقين دهها سال تلاش گرانقدر آن مرحوم براي اعتلاي فرهنگ اسلامي و نيز پيشرفت علمي، فرهنگي و سياسي كشور در ذهن منصف ملت شريف ما به جا خواهد ماند.
جامعه متدين، هوشيار و قدرشناس، سرمايه هاي انساني خود را هرگز از ياد نمي برد و حرمت نهادن به بزرگان رالازمه هويت بخشيدن به خويش و نهادي كردن خدمت مي داند.مرحوم دكتر سحابي از بزرگان فروتن و فداكار كشور در عرصه دين و دانش و سياست بود كه دولت وملت پاسداشت خدمات او را وظيفه خود مي داند.
روانش غريق درياي بيكران مرحمت حق باد.
سيدمحمد خاتمي
پيام آيت الله هاشمي
آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در پيام تسليتي نوشت: درگذشت آقاي دكتر يدالله سحابي را كه ازچهره هاي مسلمان فرهنگي، علمي و سياسي كشور بود و از خود آثار قابل توجهي به يادگار گذاشته است به ياران و بازماندگان ايشان تسليت مي گويم. براي آن مرحوم علو درجات و براي بازماندگان صبر و اجر مسألت مي كنم.
پيام رئيس مجلس
حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي، با صدور پيامي درگذشت شخصيت ارزشمند علمي و بنيانگذار نهادهاي مهم آموزشي و فرهنگي كشور را تسليت گفت.
متن كامل اين پيام به شرح زير است:
درگذشت شخصيت ارزشمند علمي و بنيانگذار نهادهاي مهم آموزشي و فرهنگي كشور و همسنگر ابوذر زمان مرحوم آيت الله طالقاني موجب تأسف و تأثر عميق گرديد. اينجانب كه در طول دوران مبارزات استقلال طلبانه ملت بزرگ ايران مدتي با اين انسان شريف هم زندان بودم ازنزديك تعبد وي به مسائل ديني و مذهبي، سلامت نفس و خصلت هاي نيكوي انساني او را لمس نمودم. مرحوم دكتر سحابي مورد عنايت بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي حضرت امام خميني(ره) قرار داشت و بر همين اساس در بحبوحه انقلاب از طرف ايشان مسئول تشكيل كميته تنظيم اعتصابات براي كمك به اعتصاب كنندگان و در عين حال به حداقل رساندن ضايعات ناشي از تعطيل فعاليت هاي اقتصادي كشور گرديد.
ايشان همچنين در نخستين سال پيروزي انقلاب اسلامي، پس از انتخاب به نمايندگي مردم تهران و راهيابي به مجلس، رياست سني نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي را به عهده گرفت.
اينجانب با اداي احترام به شخصيت علمي، مبارزاتي و ديني اين انسان آزاده ومومن براي روح آن مرحوم علو مرتبه و براي تمام بازماندگان و علاقه مندان ايشان به خصوص محافل علمي و دانشگاهي صبر و شكيبايي آرزو مي نمايم.
پيام وزير علوم
دكتر مصطفي معين وزير علوم نيز در پيامي نوشت: ضايعه درگذشت استاد فقيد و فرزانه مرحوم دكتر يدالله سحابي را به جامعه علمي و فرهنگي كشور، خانواده محترم و استادان و محققان و دانشجويان گرانقدر صميمانه تسليت مي گويم.
چهره ممتاز آموزشي و پژوهشي مرحوم دكتر سحابي در دهه هاي متمادي او را در زمره مفاخر علمي و فرهنگي كشور و دانشمندان متعهد قرار داد كه همواره كوشيده اند پيوندهاي وثيق ميان دين و دانش و دانشگاه و جامعه را تجلي بخشند.
او كه از نخستين ليسانسيه هاي دارالمعلمين عالي كشور بود براي ادامه تحصيل به خارج رفت و به عنوان نخستين استاد ايراني زمين شناسي به خدمت دانشگاه درآمد و پس از آن نيز در عرصه هاي علم و دين و سياست با صداقت وتلاش گام هاي بلند برداشت.
تاسيس نهادهاي موثر آموزشي و فرهنگي، تأليف كتب و مقالات ممتاز علمي و انجام پژوهش هاي ارزنده ملي ميراث ماندگار آن استاد فقيد و فرزانه در راه خدمت به مردم و ميهن اسلامي است. دقت و نظم و تعهد او در اين راه اهتمام به مصالح و منافع عمومي در همه جا براي هر پژوهنده جواني آموزنده است. او دركميسيون بهداري مجلس اول و در هيأت سه نفره جانشين هيأت هاي امناي دانشگاهها و مراكز پژوهشي عليرغم كهولت براي پيشبرد و اعتلاي نظام آموزشي و پژوهشي كشور صادقانه خدمت كرد و با فروتني هر مسئوليتي را پذيرفت.از خداوند بزرگ براي روح بلند آن مرحوم مغفرت و علو درجات و براي بازماندگان محترم صبر و اجر مسألت دارم.
گروهي ديگر از شخصيتهاي علمي، فرهنگي و سياسي و همچنين احزاب و نهادهاي مختلف با انتشار پيامهايي درگذشت دكتر يدالله سحابي را تسليت گفتند. از جمله اين شخصيتها و نهادها مي توان به موسوي لاري وزيركشور، جبهه مشاركت، مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي و… اشاره كرد.
استاد سحابي به سال ۱۲۸۴ به دنيا آمد و در سال ۱۳۱۵ درجه دكتراي خود را در رشته زمين شناسي از دانشگاه پاريس دريافت كرد و تا سال ۴۱ كه به زندان افتاد، بيش از ۳۰ سال عضو هيأت علمي دانشگاه تهران بود.او نخستين فردي بود كه در ايران، زمين شناسي را تدريس مي كرد و پدر زمين شناسي ايران محسوب مي شد.
از اين استاد فرزانه آثار و مقالات علمي بسياري بر جاي مانده كه كتاب خلقت انسان در سال ۱۳۴۶ نمونه اي از اين آثار است.
مرحوم سحابي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مسئوليتهايي را در شرايط خطير آن دوران به عهده گرفت و در دوره اول مجلس شوراي اسلامي نماينده مردم تهران و رئيس سني مجلس بود.

No comments: